Hoppeslott og fadderuke

Norges Idrettshøgskole (NIH) har søkt om støtte til arrangementer i fadderuka gjennom Studentenes tiltakspakke. Nå blir det både hoppeslott og bungee run for studentene som skal begynne i høst. Ansvarlig for fadderuka på NIH er Veronica Søgaard og Espen Næss. Espen er selv student og tar en bachelorgrad i trenerrollen og idrettspsykologi. Som en tredjeårsstudent gleder han seg til å gi de nye studentene en god start gjennom fadderuken. Vi tok en prat med han for å høre mer om planene.


Hvorfor søkte dere på midler fra studentenes tiltakspakke?

- Vi søkte om midler gjennom studentenes tiltakspakke for å få gjennomført en best mulig fadderuke for de nye studentene. Nå skal de få ha det gøy og bli kjent gjennom hopperslott-hinderløype og bungee run.

Hvordan kom dere på å søke om støtte til hoppeslott-hinderløype og bungee run?

- Vi ble oppfordret av en rådgiver om å søke midler til fadderuke. Da hadde vi lyst til å søke om noe vi aldri har sett eller hørt før på NIH. Da kom ideen om et hoppeslott og vi startet å sjekke ut mulighetene. Men hoppeslott alene var ikke nok, vi ville også lage hinderløype og bungee run. Det er gøy fordi det både vekker et konkurranseinstinkt, og det vekker også barnet i studenten. Samtidig bidrar dette til å skape til et samhold og blir kjent.

Hva er egentlig planene for hoppeslott-hinderløypen?

- Det skal være et 30 meter langt hoppeslott som man ikke klatrer opp i, men man skal løpe forbi ulike hindre. Det er to baner i hoppeslottet, og en konkurranse om å komme gjennom hinderløypen på raskest mulig tid.

Og hva med bungee run - hvordan fungerer det?

- Bungee run består også av to baner så en kan konkurrere mot hverandre. Man får strikk festet rundt livet og så er det om å gjøre å putte en basketball i en kurv. Da vil strikken jobbe mot deg!

Over til søknadsprosessen - tok det lang tid å søke og få svar?

- Nei, vi brukte ikke lang tid på søknaden. Det var lett å fylle ut søknaden på nettsiden. Når man søker om lønnsmidler må man selvsagt ha en ide om hvor mye man skal jobbe. Det som har tatt tid er jo å finne ut hva man skal søke om. Når vi søkte trodde vi det ville ta hvert fall en uke, ettersom det var et ganske omfattende prosjekt. Men det tok bare to dager å få svar.

Hva tenker du om denne tildelingen fra Stortinget? Hva betyr den egentlig for studenter?

- Jeg tror det er kjempeviktig. Studentenes tiltakspakke har ikke bare gitt oss midler til prosjekter for første uka, men også ut over semesteret. Det er fantastisk at vi får mulighet til å få det lille økonomiske bidraget vi trenger for å gjøre det lille ekstra for studentene i Oslo. Dette skal skape samhold mellom studenter og prosjektene midlene støtter vil ha stor verdi i lang tid fremover.

Hva har du å si til de som sitter på gjerdet og er usikker om de skal søke om midler eller ikke?

- Bare søk! Vi har enda ikke fått et eneste avslag. Det er lurt å ha en god plan. Institusjonene, studentstyrene og parlamentene gjør det smart i å snakke sammen hvis man er usikker om man kan søke om for eksempel et hoppeslott. Man må tørre å spørre. NIH har fått god oppfølging, og det beste tipset jeg kan gi er rett og slett å prøve og søke.

Vi må snakke litt mer om konkurransen det blir i hinderløypen og bungee run. Hvordan er konkurranseinstinktet på NIH?

- Veldig høyt. Jeg husker fra fjorårets fadderuke hvordan alle gikk inn med maks innsats i alle turneringer, i år blir det enda morsommere med hoppeslott og bungee run i tillegg. Konkurranser som dette skaper samhold og engasjement hos studentene som jeg tror er veldig viktig.

Forventer dere noen skader?

- Det er alltid en risiko for det når engasjementet blir stort. Men på NHI har vi heldigvis mange trenere som jobber i idretten som har god kontroll på hva som skal skje hvis man tråkker over eller faller. 

Hva har dere som arrangører forsøkt å legge ekstra vekt på når dere har planlagt årets fadderuke?

- Vi hadde en veldig bra uke i fjor, selv om det var midt i en vanskelig tid pandemi. Vi var en av få skoler som fikk gjennomføre uten noen avlysninger. I år har vi muligheten til å tenke større, siden vi antar at samfunnet er mer åpent. Men vi skal ikke finne opp kruttet på nytt, vi har jobba mye med hvordan vi kan utvikle det vi har og samtidig gå tilbake så vi kan arrangere på samme nivå som det var i fjor. Vi har hatt stor suksess på skolen ved at folk fikk faktisk møtt folk i klassen sin, vi klarte å holde på kohortene- den uka hadde mye å si for studentene. 

Hva tror du deltakerne vil sitte igjen med?

- Jeg håper de kan si at fadderuka er noe av det morsomste de har gjort i hele livet sitt. Det skal være et skikkelig godt minne for live,  og det er viktig at det skjer innenfor rammer som føles trygt. Vi vil lage en fadderuka sånn at alle føler seg velkommen.

Tror du at du kommer til å sette rekord i løypene?

- Det skal jeg definitivt prøve - jeg skal være den første som prøver løypene sånn at det jeg hvertfall kan sette en rekord.

Ble du inspirert til å lage ditt eget arrangement? Søk om støtte her.